mandag 28. mars 2011

Mars 2011

Lenge siden sist jeg blogget gitt! Så da må det vel være på tide med noen betraktninger igjen!
Er for tiden ute til sjøs, i skrivende stund på veg til Hamburg. Om knappe 2 uker er jeg atter hjemme igjen, hos kone og katt, og så er vel våren like rundt hjørnet - med lange, lyse kvelder, og med forventninger til en fantastisk sommer etter det!

 Mars er snart til ende, og mangt og meget har skjedd. Flere statsledere er presset ut, og enkelte vil ikke høre på folket sitt, men sender militære styrker for å slå ned opprøret! Og i flere land ligger atter andre tynt an, med opprør på gang.
Japan opplevde en veldig katastrofe med jordskjelv og påfølgende tsunami, med enorme ødeleggelser og mange manneskeliv som gikk tapt. Atomkraftverk som kollapset, og med utslipp på omtrent Tjernobyl-nivå, og i kjølvannet av det har det pågått en voldsom diskusjon om nedleggelse av atomkraftverk verden over.

VM på ski er over, et vellykket arrangement vil mange hevde. Norge "selvfølgelig" beste nasjon, og Petter'n fikk terget noen svensker ( var det ikke "landsmoderen" Gro som en gang sa at det er typisk norsk å være god?)
Noen filmstjerner har sluknet, og sist i dag gikk alles Wenche Foss bort. Om jeg kan si det, så er jeg mere berørt av at jeg på søndag mistet en kusine, som også sovnet inn etter en tids sykeleie. Jeg husker godt da vi i sin tid flyttet til Båtsfjord, og besøkte henne sammen med min datter som da var ca 2 og et halvt år, og ble så glad da hun traff farmor, trodde hun. Kusina mi var nokså lik min mor på den tiden. Dattera mi ble nok litt forvirret da det etterhvert gikk opp for henne at det ikke var farmor som sto på trappa og tok imot oss.
 Etter ca 4 år i Båtsfjord flyttet vi atter sørover igjen, og mistet nok litt kontakten med mange der oppe i nord. Men via Face Book har man jo fått litt kontakt med mange fra skoletiden og ungdomstiden i Finnmark. FB har også gjort at jeg har fått nye venner, og som jeg pleier å si: Ukjente er venner vi enda ikke har møtt!

Videre har fotballen begynt å rulle igjen - til manges forbannelse og store ergrelse, men selv om vi i Norge ikke har verdens beste liga, så er det jo for oss fotballinteresserte god underholdning. Også på TV analyseres alle kamper opp og i mente, men for dem som ikke er interessert i det, har vel de fleste i dag minst en 30 - 40 andre TV kanaler?

Earth hour! Jeg deltok ikke, fordi jeg har earth hour hver dag hjemme, sammen med min kone. ( Dessuten var jeg ombord!) Vi sparer på strømmen hver dag, og det vises på strømregningen! Ellers prøver vi etter beste evne å sortere søppel;  plast, oppmalbart, matrester, papir, glass og metall. Batterier og lysstoffrør i spesielle beholdere, som også malingsrester mm.

Når det gjelder gjødning til drivhusa våre, lager kona mi det selv - av brennesle! Beste gjødning som fins, og helt naturlig. Nesle gjæres i vann en ukes tid, ca. Når alt er ferdig gjæret, lukter det, ja rett og slett dritt!

Som nevnt er våren i kjømda. Tjelden er observert. Har hørt rykter om at den er observert helt oppe i Troms allerede! Selv om det var kraftige snebyger på Sunnmøre i dag, so kommer nok våren, sakte men sikkert. Så vi har virkelig noe å se frem til. Synes det ikke var så lenge siden man var opptatt av solens tilbakekomst oppe i nord, og om ikke lenge er det lyst døgnet rundt der oppe.

God vår, folkens!

7 kommentarer:

  1. Siden æ va ute og kjørte mens Earth Hour pågikk, måtte æ i stedet slå av lysan på bilen. Det gikk bra, men det va mange som blinka gitt.. ;o)

    SvarSlett
  2. Og du anonyme, hven er du?

    SvarSlett
  3. Flott beskrevet Jarle: Du må oppdatere bloggen oftere, likanes lesestoff. Må innrømme at æ lengter etter vår og sommer nu, ikke mange tegn til den her oppe i nord enda. Akkurat nu; - 5 grader og snøbyger. Men heldigvis lite vind. Ha en flott seilas videre! :-)

    SvarSlett
  4. Ja, Trond, det har vært en lang og hard vinter for mange. Savner varme og masse sol. Men du vet jo hvor det i hvertfall fins!

    SvarSlett
  5. Hehe, det har du rett i. Bare synd æ ikke hadde råd den her vintern. Men, ska ned i slutten av august; blir en måned! :-)

    SvarSlett
  6. Koselig lesning, Jompa :)

    SvarSlett
  7. Ingunn sier, du har den beste bloggen av alle her inn......god dag til deg!!

    SvarSlett