tirsdag 2. oktober 2012

Sensommer i Albir

Hit reiste vi den 2. september i år, Albir, som er en del av Alfaz del Pi, med ca 65.000 innbyggere, hvorav ca 10.000 norske! Vi hadde til disposisjon en leilighet med 2 soverom, 2 bad, kjøkken og stue, stor terrasse utenfor, og ti skritt til svømmebassenget. Det var bare en 5 minutters gange til stranden, og der var vi flere timer hver dag.

Her et bilde av begynnelsen av strandpromenaden som gikk helt til nabo(lands)byen Altea. En kveld overvar vi et romantisk bryllup på stranden. Så ut som brudgommen var spanjol, mens bruden så ut til å være engelsk, eller skotsk, siden vi så et par menn i kilt.

Her er undertegnede påkveldstur på nevnte strandpronenade. Om kvelden var det et yrende liv der. Lokalbefolkningen benytter promenaden til rolige aftensturer med barn og barnebarn. Noen tok seg en løpetur, mens andre skatet eller syklet. Ja, her nøt befolkningen den milde sensommerkvelden, ca 25 grader kl ni om kvelden! La merke til at folk var veldig flinke til å plukke opp etter sine hunder som de luftet. Ser ut til at spanjolene ikke var så opptatt av f.eks. TV ol. I Norge er det jo dødt i byene etter at kjøpesentra har stengt!
Fruen foreviget på strandpromenaden

En ettermiddag promenerte vi ut til fyret, Faro del Albir, en tur på ca 5 km hver vei fra leiligheten.
Fyret ligger 121 meter over havet, på et berg med flott utsikt utover Middelhavet. Stien utover var flott ordnet, med flere utsiktspunkter, og mye interessant å se.

Bl.a. dette fossilet av en dobbelskallet mollusk, altså et bløtdyr med to skall, Condrodontos, som levde for over 100 milloner år siden.

Vi gikk også forbi disse gamle, nedlagte okergruvene. Oker er vel en blanding av leire og jernsulfitt, hvis jeg ikke tar altfor mye feil. Oker var for våre forfedre hellig farge, som ble brukt til bl.a. å smøre de avdøde inn med, før de ble overlatt til sine forfedre. Oker ble altså brukt i datidens religiøse seremonier mm.

På vegen ut til fyret kunne vi også observere at det ikke bare er i Norge at man driver med fiskeoppdrett!

En dag tok vi vår leiebil ( kostet ca 1500 kr for 11 dager ), og dro opp i fjellene. Her ser man at det var skikkelig fine og velordnede veier, selv om de var svingete. Til og med egne sykkelfelt! Men nu er vel ikke spanjolene direkte plaget med telehiv ol om våren, etter en kald vinter!

Et av stoppestedene våre var landsbyen Guadalest, med det spesielle klokketårnet på en fjellknaus.

Klokketårnet i Guadalest.

Kort etter at vi fortsatte ferden videre oppover de spanske fjellene, møtte vi denne smilende og hyggelige bonden, som ikke hadde det så veldig travelt. Mistenker at han mest var ute på en kosetur i finværet.
Fjellformasjoner
Hull gjennom fjellet
Utsikt fra borgen i Guadalest

Hva man kan se i disse fjellformasjonene er det bare fantasien som bestemmer, eller setter grenser for!

Landsbyen Confrides ( tror jeg ), med kirken som det naturlige midtpunkt!

Og rett etter Confrides på veg "hjem" til Albir, hørte vi noe som vibrerte, og så noen trær som rister voldsomt. Vi måtte selvfølgelig stoppe for å undersøke. Da fant vi en bonde som brukte en slags vibrator for og riste ned mandler i et nett på bakken.

Bonden viste seg egentlig å være en akademiker ansatt ved universitetet i Valencia, men likte seg egentlig best på landsbygda, og hadde mandeldyrking som hobby. Selvfølgelig ble vi tilbudt smaksprøver som vi fikk med oss!

Og slik ser mandlene ut, der de fortsatt henger på grenene.

Videre på veg nedover fra fjellene, stoppet vi i landsbyen Pollop, der det fantes en plass hvor "mirakelvann" strømmet ut av ca 100 kraner. Det påståes at vannet skal ha helbredende virkninger. Jeg drakk det, men merket absolutt ingenting ( jeg er like gæ'ern fortsatt!)
Men lokalbefolkningen benyttet vannkilden som gratis vannforsyning, og vannet smakte faktisk veldig godt!

Utsikt fra takterassen i komplekset der vår leilighet var. Mye begrodd nedover gaten, og man skimter golfbanen til venstre.

På takterrassen kunne man også grille og kose seg, noe vi gjorde en aften med noe ferdigmarinert spareribs, selvfølgelig med passende tilbehør til!
Går an å sitte ute når der er over 25 grader sent om kvelden også. Vi opplevde vel temperaturer på i hvertfall 32 grader, som vi kunne observere!

Tidlig en morgen startet vi mot Valencia, en kjøretur på ca to timer, og litt over 7 om morgenen måtte vi stoppe for å forevige en praktfull soloppgang!

Eldre centrumsbebyggelse.
Frokosten den dagen ble inntatt på en utekafe på Plaza del Reina, i centrum av Valencia, med god og sterk kaffe i tillegg til fersk baguetter med jamon og ost! Og deretter var vi klare til å ta denne vakre byen i øyensyn!  Vi tok to turer med hop-on/ hop-off busser, tilsammen 3 timer, en til den historiske delen av Valencia, og den andre til den mer moderne, og maritime delen. Egentlig er det for lite å bruke bare en dag på en slik vakker by, så denne gangen ble det bare noe overfladig og raskt besøk! En slik by trenger minst 4 dager for å få med seg alt!

Fra centrum av Valencia

Vi fikk et veldig godt inntrykk av byen. Ren og velstelt overalt. Og i den nyere delen var det brede og fine avenyer, mens det i den centrumnære eldre bydel var noe trangere gater.
Og det var enormt mange leiligheter til salgs overalt, som følge av den økonomiske krisen i landet, og forunderlig nok var prisene lavere enn i Albir. Og prisene faller visstnok enda.

Tre med kraftige røtter midt i centrum av Valencia!

Men Valencia har moderne bydeler også

Her en bygning som er inspirert av øyet!

Men selvfølgelig var der mange hypermoderne bygninger med enorme kjøpesentra mm.

På vegen hjem mot Albir kjørte vi forbi utallige appelsinplantasjer. Kanskje er akkurat disse å finne i fruktfatet ditt til jul?

I Altea, like før Albir, kom vi plutselig over en russisk ortodoks kirke, og vi stoppet selvfølgelig for å se nærmere på den. Der var bl.a en flott hage med karpedam.

Må jo også ta med at man kunne finne forskjellige slags frukter overalt, som disse bananene rett opp i gata, ..

..eller pommes granat, granatepler som vokste overalt.

På våre turer kjørte vi selvsagt forbi flere vingårder, og plasser der det vokste citroner, og masse oliven!

Kan tilslutt nevne en noe fornøyelig sak: Langs veiene var det selvfølgelig satt opp boder med flotte grønnsaker og deilig frukt som bilistene kunne kjøpe. Da vi var på vei hjem fra Valencia, oppdaget jeg en nydelig jente/ ung kvinne ved veien, lettkledd i gevanter som overlot lite til fantasien . På vei hjem fra stranden, tenkte jeg først. Like etter passerte vi jente nummer to, kledd på samme måte. Da begynte det å ringe ei bjelle, og like etter det igjen så vi nummer tre. Vi lå etter en enslig spanjol i en bil, som brått svingte av, og der satt nummer fire på en klappstol og tilbød sine varer. Og det var ikke de sedvanlige frukt og grønnsaker som man ellers kunne se langs veiene. Vi nådde å se at de to ble raskt enige, og forsvant lengre innover avkjørselen. Vi telte ca 15 stykker på veien mellom Gandia og Albir. Og der var absolutt noe for enhver smak!

Men vi var strålende fornøyd med vår ferie på Costa Blanca, og hutrende landet vi på Gardermoen sent den 13. september! Men vi reiser helt sikkert tilbake, for der nede bælkoste vi vårs! Der var det bare å hive seg i bilen, og frese hjem de 2,5 timene, og der ventet en glad katt på oss!