fredag 3. desember 2010

Kakemenn og julehandel







Kakemenna er i "boks"!

Så var også kakemenna stekt, og de står nu til avkjøling. Ja, her går det unna. I går fikk vi tak i flott familieribbe, på Rema, til kr 18,50 pr kg. Pinnekjøttet er allerede i hus. Så for den saks skyld kan jula bare komme, men vi må vel som alle andre vente enda en stund. Vi koser oss med forskjellige julekalendre, og ellers hva førjulstiden måtte friste med
I dag var jeg en snartur på et kjøpesenter her i byen. I det jeg gikk forbi apoteket, så jeg en plakat: Kjøp dine julegaver her på apoteket, sto det! Ka svarten! tenkte jeg. Er det noen som ønsker seg paracet, hostesaft eller hemmoroidepiller til jul? Ved nærmere ettersyn viste det seg at det var kremer og godlukt de ville at folk skulle kjøpe. Greit nok det! ( Vet jo at mange riktignok trenger syrenøytraliserende, Nyco ol saker etter å ha forspist seg , så kanskje det kunne være en gaveide til neste år!)
Det er mye reklame som fyller postkassen ved inngangsdøra nu om dagen. Noe går rett i den grønne dunken utenfor    ( papirsøpla ), mens andre kan studeres til en viss grad. Mye er iflg teksten sterkt nedsatt. Men ettersom jeg kan huske, er prisen på disse varene fortsatt den samme som tidligere i høst! Man prøver å lure oss, og vi vil gjerne bli lurt.
Men det verste, etter mitt syn, er at man blir tilbudt å kjøpe varene nu, og utsette betalingen til senere ( "Kjøp nå, betal om 4 måneder!" ). For enkelte kan det nok være mulig, men de fleste som faller for dette, vil kanskje få problemer når oppgjørets time kommer, kanskje med en allerede anstrengt økonomi.  Med reklame både på TV, i aviser og den som kommer i postkassa, forstår jeg godt at mange vil gi barna sine det de ønsker seg. Jeg sitter med en følelse av at handelsstanden med sin reklame, presser mange til å kjøpe over evne.
Dette er ikke ment som "sure oppstøt" fra en tildels tilårskommen mann, men bare noen tanker rundt julehandelen. Julen er jo en fin tid, mens vi venter på at lyset skal komme tilbake, dagene skal bli lengre, og solen atter skal varme en stakkars forfrossen skrott. Julen er en tid man gjerne vil tilbringe sammen med familie og venner, spise og drikke godt   ( og mye ), og således videreføre våre tradisjoner.
Jeg ønsker at alle må få den julen de fortjener, og at ingen må bli sittende ensom og alene!
Ha en fortsatt god dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar