mandag 27. desember 2010

Romjul.

En skull' ha vøri 4 år i romjul'n!
Jo, et par år har i hvert fall gått siden det. Vi gikk julebukk i Smalfjorden i min barndom, gjerne sammen med Edvin, og jeg husker at Kristine Mathisen oppe ved Smalfjordvannet, ville ha meg opp på fanget sitt, fordi hun trodde at jeg var Tordis. Som jeg kjempet imot! Men kaker fikk vi, og litt godter ble det da også!
I Skien er det også noen unger som kommer på døren i romjulen, og vi deler selvsagt villig med dem av det vi måtte ha igjen. En koselig tradisjon, fra "gamle" dager.
I skrivende stund sitter jeg i Moerdijk, Holland og venter på losen som skal ta oss til Rotterdam. Ombord har det vært en rolig julefeiring, kom inn 2. juledag, tidlig på morran. Om dagen fikk jeg besøk av Sjømannskirken, som kom med aviser, og en gave der det sto utenpå: "Til en sjømann", fra en liten gutt på 6 år ved Tyrifjorden, med brev og en t-skjorte innpakket. Så jeg skal nok sette meg ned å skrive et takkebrev til ham!
I dag har vi hatt cargo operation, og skal fortsette til natten på 3 terminaler i Rtm, før vi setter kursen mot Norge igjen i morgen ettermiddag/ tidlig kveld.
Etter romjulsmoroa er over ( kanskje noen skal på ball? ), kommer nyttårsfeiringa, med champagne, mer god mat og raketter. Håper alle er forsiktige i omgang med fyrverkeriet i år, for som kjent går det ikke så bra i samband med alkohol. I år blir nyttårsfeiringa ombord i Norge, på veg til Mo i Rana og Salten Verk i Sørfold. Hvis noen lurer på hva vi får til mat på nyttårsaften, kan jeg fortelle at det blir ovnsstekt and. Har også litt pinnekjøtt på lur, så vi skal ikke lide noen nød!
Nyttårsforsetter? Har aldri hatt det, og kommer nok aldri til å ha det heller. Det nærmeste jeg kommer, må være da jeg sluttet å røyke for ca 30 år siden, på den 30. desember, en liten måned før min datter Eirin ble født, og sta som jeg er, har jeg ikke tatt ett drag siden!
Det jeg hele tiden, og da hele året, prøver på er å bli et bedre menneske. Om jeg lykkes? Ja, si det! Og lett er det heller ikke!
Mange har som forsett å begynne med slanking. Jeg kan trøste dere med at det ikke er lett, og man trenger mat for å klare å gjennomføre det! Som noen en gang sa: Jeg ble så sulten av denne dietten, at jeg måtte begynne på en til!
Ha en fortreffelig romjul alle mine venner!

1 kommentar:

  1. Takk Jarle, og i like så. Koselig å lese bloggen din. Omtrent så man lever sæ inn i den. Ha en fortsatt god romjul og en fin seilas hjem til Norge igjen. Regner med at vi høres igjen før nyttårsaften, så nyttårshilsen får vente! En riktig god natt ønskes dæ og mannskapet!

    SvarSlett