fredag 31. desember 2010

Nyttårsaften og "vareopptelling".

Årets siste dag! Nyttårsaften! Ved midnatt går vi over i et nytt år, 2011! Synes ikke det er lenge siden man var bekymret for tusenårsproblematikken når det gjaldt computere mm. Men alt gikk bra den gangen, i alle fall stort sett!
Som sjømann har man feiret nyttårsaften så å si verden rundt. Men et av de beste minner fra nyere tid, er overgangen til 2001 i St. Petersburg, hvor vi var samlet ca 40.000 utenfor Vinterpalasset, og vi koste oss med champagne og "butterbrot", m/ laks, kaviar mm. Jeg sto bl.a. skulder ved skulder med russisk TV og filmet begivenheten, et storslagent program! Det var jo også overgangen til et nytt årtusen, og begivenheten ble vist på russisk stats TV.

I dag har stort sett de fleste en PC hjemme, og slik er det lettere å holde kontakten med sine kjære rundt om i landet, og også med sine venner. Facebook har jo gjort at jeg har fått kontakt med folk jeg ikke har hatt kontakt med siden ungdomsskoletiden og gymnastiden. Har også fått kontakt med folk jeg enda ikke har møtt. Men som jeg pleier å si: Ukjente er venner vi enda ikke har møtt!

I kveld ankommer vi Mo i Rana ca kl 20.00, og da begynner vi her ombord nyttårsfeiringen. I Mo skal vi ligge helt til søndag morgen, 2. januar 2011. Meny, spør dere? Selvfølgelig har vi pinnekjøtt m/ tilbehør, ovnsstekt and, hel laks stekt i folie, masse salater, røkt laks +++++, samt en aldri så liten i glasset, siden vi skal ligge i ro! Kl 24.00 samles vi på broen, tuter litt i tyfonen, og betrakter fyrverkeriet. Håper ingen av dere blir skadet, pga manges uvettige bruk av disse eksplosivene. Husker en gang i Kristiansund; jeg fikk en pinnerakett i ankelen, dressbuksa ble brent og ødelagt, og det var vondt å gå i flere dager etterpå. Men heldigvis sto jeg i vegen, slik at raketten ikke gikk mot huset....

 Jeg håper alle dere mine venner skal få oppleve en flott nyttårsfeiring i kveld, med god mat og drikke sammen med familie og venner! Husk: Vær mot andre, slik du vil at andre skal være mot deg!
Så vil jeg ønske dere alle et riktig godt nytt år!

1 kommentar:

  1. Takk i like så Jarle: Håper dokker en flott kveld og helg i Mo. Vel unt! Ønsker dæ og mannskapet en riktig fin nyttårskveld, takk for det gamle og velkommen inn i det nye året 2011! Mvh. Trond!

    SvarSlett